Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

Att duga och vara en bra mamma!?!?!

Av Johanna - 27 mars 2011 00:08

Fotot är på min systerdotter =)



Ganska ofta som mamma, funderar man på om man duger och är en bra mamma...  Ialla fall jag!


Det börjar närma sig tiden för att äldsta pojken ska börja träna någon typ av sport. Men inser efter att ha hört jämnåriga och andra prata om hur deras barn börjat träna, faktiskt redan börjat.

Kanske borde jag som mamma, redan ha sett till att han börjat?

Jag har flera gånger kollat upp möjligheten att börja träna fotboll och/eller handboll.. men där ska barnen vara äldre (i sommar/höst börjar det)...  och då släppte jag det...


Det finns simskolor... skridskor kan barnen börja med i tidig ålder osv.

Men detta har inte blivit av... mycket handlar om ekonomi faktiskt. båda dessa är rätt dyra...

I veckan var jag och min son och ägnade över en timme i simhallen, bara han och jag... där jag börjat träna han i att lära sig att simma...


Men endå.. någonstans, finns den där oron att jag inte ger min son mer. Att jag inte ger han det andra barn får. Det skapar en känsla av att jag som förälder inte räcker till...


... jag hoppas att det blir fotbollsskola och sedan handboll i höst, där min äldsta son får börja...


.. jag hoppas att jag kan lära min son att simma före sommaren...


men på något vis så känns det endå som om jag inte räcker till...

.. känslan av att inte räcka till skapar en känsla av att inte vara en bra förälder..

 
 
Ingen bild

Magdalena

27 mars 2011 07:25

Jag tror att det kommer av sig självt, och det är bättre. Då kan Casper själv välja när han är mogen för det. För de är finurliga de små, och löser det där själva. Bara man håller ögonen öppna på vad alternativ som finns och är redo när frågan väl kommer. Det är inte att vara en dålig mamma bara för att du inte sätter ditt barn i organiserad aktivitet. Ack så mycket viktigare att han får göra saker tillsammans med dig och Magnus.

Johanna

27 mars 2011 12:58

Ja nu har Casper både önskat att gå både simskola och åka mera skridskor. Är bara att det kostat en hel del. I vintras var vi och åkte skridskor ihop jag och båda barnen flera gånger. Bada försöker jag göra varje helg de är hos mig och vi är friska för att bada och det inte krockar med annat. =)

 
Linda [typ grannen]

Linda [typ grannen]

27 mars 2011 09:23

Du är en alldeles tillräckligt bra mamma - kan inte tänka mig annat! Problemet är att det är sådan hets på att det ska göras saker hela tiden för barnen. I studier har det kommit fram att barn gör FÖR mycket nuförtiden...

All denna jämförelse med alla andra mammor gör att kravribban höjs hela tiden. Många gånger har iaf jag "bakat ihop" flera personer till en "superperson" och sedan har jag trott att ALLA andra mammor har frysen full med bullar, alltid välstädat, har barnen på simskola, ger dem de bästa loven och flänger hit å dit, har de coolaste kläderna... osv

I själva verket kanske en av mammorna har nybakta bullar jämt. Det kanske är en annan mamma som alltid har så städat och fint...

Det jag vill råda dig till är att sänka dina krav på dig själv. Det är ingen annan än vi själva som sätter kraven. Känn efter vad du själv kan och vill ge dina barn utan att tänka efter så mycket på vad andra gör. De kanske har helt andra förutsättningar än du i form av bra ekonomi, bra resurser osv.

Var rädd om dig och tänk att det duger att vara "good enough"!

Hoppas att du inte tycker att jag gick "för hårt fram".

*Kram* Linda G

http://flickanduktig.bloggplatsen.se

Johanna

27 mars 2011 12:55

Nä inte gick du för hårt fram.
Jag lyfte detta i bloggen för att det ibland dyker upp denna känsla av att man inte alltid duger... ibland är det en sådan här sak som orsakat det och ibland något annat....

Viktiga vad gäller fysisk aktivitet är att (om man har förutsättningen för det) anpassar det efter vad barnet vill... att inte tvinga in dem i något och passa på att låta barnet testa nytt då barnet vill det.

Ja man ska inte jämföra sig med andra människor som har andra förutsättningar.

 
Maria

Maria

27 mars 2011 10:05

Så känner nog alla föräldrar. Man vill ge sitt barn det allra allra bästa. Det allra bästa dem kan få är kärlek och trygghet. Du är inte den enda som känner stress över detta. Kram på dig!

http://www.frujohannessen.bloggagratis.se

Johanna

27 mars 2011 12:51

Ja jag tror också att de flesta känner det mer eller mindre någon gång. Ja och känner mina barn sig älskade och trygga hos mig så är jag nöjd och glad! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 17 april 2012 21:04

JoLis Filurer Filurer jag själv konsturerat med lite garn och en virknål.                                             En av de första figurerna jag gjorde på frihand. En liten giraff... Den har ännu inte fått nå horn dock! :P     Of...

Av Johanna - 4 mars 2012 19:41

Den omtalade bilen, min charmiga lilla ford som med sin existens testar mitt tålamod i omgångar. Bilen som fick min son att direkt associera till den då han hörde min bror säga ”Helvete!” då han tappade en sak, varav min son spontant säge...

Av Johanna - 3 mars 2012 19:37


    Känns på alla sätt och vis hur otränad jag börjar bli. Måste verkligen ta tag i mig själv, skapa nya rutiner och få ordning på min träning. De nya löpskorna har stått oanvända tills idag. Haft riktigt ont i halsen ett tag och därför tagit de...

Av Johanna - 27 februari 2012 09:14


    Det är inte så lätt att vara lillasyster då man är liten! Man ser upp till sina storebröder. Dom kan prata rent, det kunde inte jag. Dom vet så mycket, även om det främst är hur man bäst gräver värsta snögrottorna. De vet Hur man bäst skjute...

Av Johanna - 13 januari 2012 19:51


  Foto: Sander Taats - www.sandertaats.com     Om mindre än en vecka tar jag min examen!   Jag har under utbildningens gång fått kommentarer om att jag gör det bra, ensam med två barn osv. Samtidigt tror jag att det är inte så många som fat...

Ovido - Quiz & Flashcards