Alla inlägg under oktober 2011

Av Johanna - 27 oktober 2011 22:39

Vardagslyx! vad är det?

  Det jag kom hem med... de små burkarna är de med prover i, som jag fick hem för att testa.


För mig innebär vardagslyx att unna sig något. Behöver inte kosta utan det handlar om att ta sig tiden, ge sig själv något och pyssla om sig själv.


Mitt humör har inte varit det bästa.   Har sovit dåligt ett par nätter och bara varit lite trött och orkeslös (längtar efter snön och ljuset).


Har även haft problem med flertalet sminkborttagningspreparat. Har funnit en burk med färdiga pads som fungerat i flera år.... Men nu helt plötsligt så fungerar dem inte. Burken har ändrat utseende och jag misstänker även ändrat innehåll. För jag har fått prickar, torr och röd hud runt ögonen...  Svider och irriterar. Det var bara att sluta använda den sminkborttagning   .


Alternativen jag hade var att sluta sminka mig eller ge mig på jakt efter en sminkborttagning som fungerar. Nu är jag verkligen en människa som både tycker om att sminka mig men också inte är bekväm med att vara osminkad. Jag har prövat en sminkborttagningen från apoteket som skulle vara extra snäll.. ögonen klarade det kanske två gånger, så den flaskan står numera knappt använd i mitt badrumsskåpet (någon som vill ha den? säg bara till, den skänkes glatt bort)  .


Fick lite tips av vänner på facebook... Bland annat att det skulle finnas en bra på Åhléns... For ner på stan men påvägen gick jag in på BodyShop. Där inne fick jag fort frågan om jag behövde hjälp och expediten konstaterade bara att hon SÅG min reaktion i ansiktet... men hon var väldigt hjälpsam och jag fick veta att man erbjuds prover att ta hem... så otroligt bra.. jag fick med mig en liten burk med lite av deras sminkborttagningen för att pröva. Det räckte ett par dagar och ögonen blev bättre.. inte sämre...      


Så idag.. for jag ner på stan för att köpa denna sminkborttagningen och väl i butiken så började jag kolla på lite ansiktsmasker och en kräm till händer och fötter. Pratade med de i butiken och fick med mig två nya små provburkar hem samt en liten provflaska.. i burkarna fanns två olika ansiktsmasker och i flaskan en ansiktsrengöring. Jag köpte även sminkborttagningen samt krämen till händer och fötter.



Valde att IKVÄLL skulle jag ta mig tiden att sitta med fötterna i fotbad, massera in krämen på fötterna och även lägga ansiktsmask... så otroligt underbar det var!

    


Det är inte billigt på Bodyshop, men inte så dyrt att man vänder så fort man sett prislappen...  Att det dessutom är grejer som inte testas på djur är ett stort plus. Det fick mycket plus av att man faktiskt får dessa små burkar med tester hem...  Dessa burkar är dessutom bra att ha kvar.. för nu tänkte jag använda dessa som reseburkar då de tar slut i dem. =)


Så som en helt ny Johanna tänkte jag nu lägga mig i sängen och njuta...  för hela jag fick en liten behandling som jag så väl behövde!


Johanna



Av Johanna - 20 oktober 2011 15:18

  Har en bok om träning. Där har jag plockat ut ett grundstyrkeprogram.

Jag körde det för drygt en  vecka sedan och till min besvikelse hade jag inte någon som helst träningsvärk. Så idag då jag körde styrka, så la jag på vikt på alla övningar där jag kunde och orkade.


Dagens pass blev:

5 min roddmaskin (drygt 1km) -uppvärmning

Benpress i maskin - 30kg 15x3

Latsdrag - 25kg - 15x3

Bröstpress i maskin 15kg - 15x3

Axelpress 2st 3kg hantlars - 15x3

Ryggresningar 15x3 (ryggen klarar absolut inte fler.. är så svag...)

Situps av olika deslag.. lite sneda, raka, höll mig uppe, pressade på tills jag inte orkade mer och vilade... har ingen koll på antalet, eftersom jag alltid tappar räkningen. :P


Skulle även kört Rodd med vikt.. men den var upptagen och jag orkade inte vänta och tänkte att jag roddade ju lite vid uppvärmningen så det fick duga idag.


Varför kör jag grundstyrka?

Jag har inte tränat på länge, har haft svårt att komma igång med träningen. Jag har en tendens att få ont i knän och axlar. Därför ska jag vara noga med grunden. Jag kör nu grundstyrka i kanske 4-5 veckor till. Målet är 2 pass i veckan o försöka få in något konditionspass också.


Jag tycker själv att  grundstyrka är rätt tråkigt. Jag vill köra mer och hårdare. Men nu ska jag vara ordentligt och lägga en bra grund.


Kommentera gärna.. hur ni tränar och vad ni anser om min träning.=)

Av Johanna - 18 oktober 2011 20:37

Ikväll höll jag mitt första pass på IKSU själv!


Att bli instruktör har funnits länge i mina tankar, men aldrig blivit av. I våras sökte de instruktörer till Aqua. I höstas har jag varit seg att få ihop mitt pass, det har inte varit så enkelt. Fantasin på övningar och få ihop det med bra musik. Det är ett pusslande.


Men till slut så, var passet klart. Första gången så teamade jag och instruerade 4 låtar på en annans pass. Den gången gick helt okej.

Förra veckan så teamade jag halva mitt pass och en annan instruktör tog andra halvan. Den gången gick absolut inte bra. Hur väl deltagarna märkte detta vet jag inte, men jag var så missnöjd med mig själv och funderade allvarligt vad jag gett mig in på.


IKVÄLL så körde jag hela mitt pass själv.

Måttligt nervös innan. Lite oreda i huvudet där jag blandade ihop övningarna och satte dem på fel låt... men väl på plats... så gick det hur bra som helst. Två mindre missar. Missade övningsbyte på sista ref. på en låt och missade en stretchövning. Men med tanke på att det var första gången var jag grymt nöjd.


Jag är så glad och nöjd över mig själv...  


   
 


Kanske inte den finnaste bilden.... men den får duga... aningen röd i ansiktet efter passet och cykling hem. Kan lätt säga att det var inte det mysigaste vädret att cykla i.. men  vad gör det... då jag lyckades instruera ett helt pass utan större missöden!  

Ovido - Quiz & Flashcards