Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

Träning i mina ögon!

Av Johanna - 3 mars 2012 19:37

 


Känns på alla sätt och vis hur otränad jag börjar bli. Måste verkligen ta tag i mig själv, skapa nya rutiner och få ordning på min träning. De nya löpskorna har stått oanvända tills idag. Haft riktigt ont i halsen ett tag och därför tagit det lugnt. Idag klädde jag på mig rejält, trots plusgrader och strålande solsken. Sedan tog jag på mig de nya skorna och tog mig en rask promenad. Jag har ju problem med att ta det lugnt, trots min hals, kunde jag inte låta bli att jogga några hundra meter. SÅ underbart! Men i övrigt försökte jag gå så fort det gick, ibland fick jag gå långsammare på grund av att det var så isigt och halt.


Resultatet blev att huvudvärken jag vaknade med var borta. Jag kände mig piggare och hela kroppen mådde bättre, även halsen.


Att träna är bra, så länge man tränar lagom och ger kroppen den vila och energi den behöver. NU är det återigen dags för omstart med träningen. Det är så fruktansvärt tråkigt i starten samtidigt som det är skönt att komma igång. Jag vet att jag bör köra mer grundstyrka före jag börjar jogga, så knäna klarar av det. Men det är sååååå tråkigt att inte bara kunna köra på! Dessutom inse att man är så otränad mot förut, det slår lite hårt mot en… Men samtidigt så blir det en sporre av att vilja komma i samma form. Både läkare och astma sköterska har kommenterat att ”det syns att jag är vältränad”. Spiromitrin jag gjorde utan medicin var enligt den kurva jag borde ligga på utifrån min ålder, kön och längd. Men med medicin gjorde jag nästan en 10% förbättring (eller vad tusan det va?!), en tydlig förbättring ialla fall. Vilket visade på att jag hade bra kondition… Min vilopuls är relativt låg vilket också visar på bra kondition. Men jag vet hur tränad jag varit, jag är långt ifrån det idag!


Måste även ta tag i att öka energiintaget. Min första tid på jobbet efter inskolningen så har jag insett att jag slarvar med maten. Äter inte alls så mycket som jag borde. Skulle inte förvånas om jag gått ner i vikt till och med, vilket är totalt NEJ för mig. Jag ska inte ner i vikt, jag är tvärtom redo att gå upp något kg i muskler!  


Vad är viktigt då man tränar enligt mig?

  • Mina råd är att se till att ha roligt! Träna det som är roligt för dig! Att tvinga sig till något som inte känns roligt, skapar bara negativa känslor och att det är påtvingat. Det håller inte i längden. All träning kan i perioder kännas tunga, framförallt i början för de som är ovana eller haft ett längre uppehåll. Den tröskeln får man ofta kämpa sig förbi, men då den väl är förbi så lättar det och träningen blir roligare!
  • Variera dig! Man ska inte träna samma sak vecka efter vecka, kroppen behöver chockas, då den fort vänjer sig. Genom att öka vikter, ändra övningar, variera på olika vis, så utmanas muskler och kroppen. Samtidigt så anser jag att variationen bibehåller motivationen och det roliga i träningen.
  • NÄRING! Det är inte värt att träna om du samtidigt går på sparlåga. Det är att kasta pengar i sjön. För att kroppen ska utvecklas, återhämta sig och byggas upp måste den få energi. Frukosten är ett viktigt mål som många hoppar över, kliv upp tidigare så du får mer tid till frukosten. Ät bra till lunch och middag. Men glöm heller inte mellanmålen, ta inte bara en kopp kaffe utan ta något till. Ju mer du tränar, desto större mellanmål. Genom att äta regelbundet får du ett jämnt blodsocker, en jämn och bättre förbränning.
  • VILA!!!! En viktigt del i träning som många tyvärr glömmer. Den är lätt att glömma då man blivit som mest taggad av att träna. Ju mer du tränar, desto mer måste kroppen få vila. Det är under vilan som kroppen får en chans att bygga upp sig. Att hoppa över vilan är dumt, det ökar risken för infektioner (förkylningar mm), det ökar risken till skador för att musklerna inte får vila. Planera in vilodagar i din träning! Kom också ihåg sömnen, se till att få dina timmar sömn, då får kroppen bra vila.
  • Planering! Planera in dina pass, vila och mat! Genom att planera in din träning i livspusslet så ökar chanserna att du tar dig iväg och tränar. Annars är det lätt att stanna hemma och sätta sig i soffan för man är för trött.

Tro på dig själv! Tro på din träning och ha roligt! Även om det känns lite motigt att gå iväg och träna så gör det endå! Kämpa och hitta glädjen i att träna och att må bra! Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 17 april 2012 21:04

JoLis Filurer Filurer jag själv konsturerat med lite garn och en virknål.                                             En av de första figurerna jag gjorde på frihand. En liten giraff... Den har ännu inte fått nå horn dock! :P     Of...

Av Johanna - 4 mars 2012 19:41

Den omtalade bilen, min charmiga lilla ford som med sin existens testar mitt tålamod i omgångar. Bilen som fick min son att direkt associera till den då han hörde min bror säga ”Helvete!” då han tappade en sak, varav min son spontant säge...

Av Johanna - 27 februari 2012 09:14


    Det är inte så lätt att vara lillasyster då man är liten! Man ser upp till sina storebröder. Dom kan prata rent, det kunde inte jag. Dom vet så mycket, även om det främst är hur man bäst gräver värsta snögrottorna. De vet Hur man bäst skjute...

Av Johanna - 13 januari 2012 19:51


  Foto: Sander Taats - www.sandertaats.com     Om mindre än en vecka tar jag min examen!   Jag har under utbildningens gång fått kommentarer om att jag gör det bra, ensam med två barn osv. Samtidigt tror jag att det är inte så många som fat...

Av Johanna - 27 oktober 2011 22:39

Vardagslyx! vad är det?   Det jag kom hem med... de små burkarna är de med prover i, som jag fick hem för att testa.   För mig innebär vardagslyx att unna sig något. Behöver inte kosta utan det handlar om att ta sig tiden, ge sig själv något o...

Ovido - Quiz & Flashcards