Alla inlägg under februari 2012

Av Johanna - 27 februari 2012 09:14

 


Det är inte så lätt att vara lillasyster då man är liten! Man ser upp till sina storebröder. Dom kan prata rent, det kunde inte jag. Dom vet så mycket, även om det främst är hur man bäst gräver värsta snögrottorna. De vet Hur man bäst skjuter indianer med gummiband och hur man balanserar på fortets smala kant, ett fort som egentligen bara bestod av tunna plank som inte skulle gå att använda till nå mer än ved (gissar jag på). Storebröder visste hur bus och fanskap skapades på bästa vis.


Trots att jag var betydligt yngre fick jag följa med på mycket som mina bröder hittade på. Som ex klättra in i sopcontainer för att göra fynd, konstiga var att vår mamma inte fann det lika charmigt med sopluktande barn komma hem med skräpet hon kastade förra veckan. Då var detta något av de lindrigaste mina bröder med kamrater hittade på, de andra behåller jag för mig själv =). Det får förbli hemligt. Mina storebröder har låtit lillasyster vara med, kanske för att jag ofta var ensam. Jag har också en känsla av att det var lite taktik hos mina bröder att låta mig vara med, var jag delaktig hade jag svårare för att skvallra. :P


i alla fall... jag var minst och inte hade jag mycket att reta mina bröder för. Så en dag så insåg jag vilka gigantiskt stora fötter mina bröder hade. Tager vad man haver så började ju den lilla retstickan till syster att konstatera: "stora fötter - liten hjärna!". Åh så smart jag kände mig då, som kom på en sådan briljant ramsa att reta mina bröder för. Det jag inte tänkte på, var att jag inte vuxit klart än, ej heller mina fötter... så detta har jag fått äta upp. Med fötter större än de flesta tjejer, haft flera pojkvänner vars skor är för små på mig. Mina bröder minns uppenbart denna ramsa väl, då det fortfarande kan dra upp den i syfte att retas tillbaka. Tröstande ord jag fått för stora fötter är: ”med stora fötter står du stadigt på jorden”. Vette tusan om det stämmer, då jag ofta ramlar och är rätt klumpig av mig. Jag är den som på något skumt vist kan trassla in fötterna i byxbena så jag snubblar då jag reser mig ur soffan. Detta är inget valpbeteende som skedde då jag skulle växa i mina fötter, utan det händer än idag, senast igår.


Tyvärr är det så att stora fötter inte riktigt är speciellt kvinnligt. Jag har alltid skämts över mina fötters längd. Jag hade tur att modet talade för vida ben nedanför knäna, lite i stil med trumpetbyxor men inte så vida som på 70-talet. Sådana byxor täckte stora delar av skorna och jag kunde ha vanliga skor under. Allt eftersom de smalare byxbenen kom in, så fann jag klackskorna. Den underbara uppfinningen som drar tårna närmare hälarna och skapar en synvilla som gör att fötterna ser kortare ut än vad de är. Ju högre klack desto bättre, dock inte vidare behagligt för längre promenader. I flera år har jag vägrat skor utan klack. Hatade verkligen mina fötter.  



Men som en vuxen skönhet med långa blad med en viss mognad bakom skallbenet. Har jag insett, att den som tittar på mina fötter, konstaterar att de är lååååånga och anser det fult och galet... så är det uppenbarligen inte jag som har problem. Jag skulle hävda att den som både lägger märke till en sådan sak och dessutom stör sig på för långa fötter, har problem. Jag behöver inte pressa vid rutan på skoaffären vid rea... jag kan lugnt vänta och återkomma till halva rea priset, för min Storlek finns kvar =).


Tråkiga är att flertalet återförsäljare inte tar in de större storlekarna, och jag kan då stå där med snygga skor som ej finns i min storlek. Sedan, passformen är ju hopplös!!!!  Stora skor är stor åt alla håll... Medans mina fötter bara är långa, detta resulterar då i att skorna glappar åt alla håll förutom i tårna. Detta är ett stort problem då jag ska köpa springskor, där får jag titt som tätt gå upp i herrmodell för att få rätt längd och då glappar de än mer. Till min lycka fick jag chansen att beställa skor från lagret, insåg där att tjejskor finns i basutbudet upp till storlek 45 eller något sådant. Där kunde jag beställa skor i min storlek som fortfarande är gjorda för en tjej-fot. Jag hade dessutom turen att just dessa skor, är lite smalare i modellen och har extra hål för snörena längre in på skon, vilket gör att dem går att dra åt mer. Så äntligen äger jag ett par löpskor som känns som om de sitter bra och glappet är minimalt i dem. Underbart.. Längtar till möjligheten att ta mig ut och testa dem.

Ovido - Quiz & Flashcards