Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Att sälja eller inte sälja!? - det är frågan - Hisorien om min bil

Av Johanna - 4 mars 2012 19:41

Den omtalade bilen, min charmiga lilla ford som med sin existens testar mitt tålamod i omgångar. Bilen som fick min son att direkt associera till den då han hörde min bror säga ”Helvete!” då han tappade en sak, varav min son spontant säger: ”Hevete- mammas bil?”.


Den kom till mina ägor för tre år sedan. Den charmade mig med sin ståtliga metalic liknande lack och fungerande AC. Min bror och hans svåger valde ut den åt mig, de hade testat ut ett flertal fordar och hittat den rätta för mig (jag har efteråt konstaterat att de skaffade denna för att syster skulle lära sig att meka). Min bror informerade mig att jag bara behövde ”knixa lite” med låset då den skulle låsas upp. Väl framme i Dalarna för upphämtning av min bil, konstaterade jag direkt till min bror att jag slår ihjäl någon om han inte fixar låset. Detta kom sig efter att jag stått och försökt låsa upp bilen i 15 minuter och snart borde en polis fråga mig om jag försökte göra inbrott i en bil som ännu inte var skriven på mig. Min snälla bror förstod min ilska och fixa snällt detta lås, på förarsidan.


Från ägandets början har låsen varit lite av egen karaktär. Den går bara att låsa från passagerarsidan. Den går bara att låsa upp på förarsidan, centrallåset fungerar bara från passagerarsidan. Så för att låsa upp bilen måste jag låsa upp på förardörren, klättra in och innifrån låsa upp passagerardörren. Ja men det är ju ingen fara, det går att leva med tänkte jag! Väl hemma med bilen så löste jag det att jag beordrade den äldsta att stå still vid bilen. Den yngre kasta jag in på förarsidan medans jag böjde mig över honom för att låsa upp hela bilen.


Utöver detta, så fungerar inte centrallåset då bilen är kall. EJ heller bakluckan! Jag behövde en ny TV, men jag fick glatt vänta till våren och plusgraderna så jag kunde lasta in tv’n i bilen. Under vinterhalvåret har jag i två års tid packat bilen via bakdörren. Det har fungerat väl, gäller bara att planera packningens storlek innan.


För kanske ett år sedan, behagade även tanklockat att sluta fungera. Men det var ju simpelt, bort med den lilla luckan på insidan i bagageutrymmet och öppna tanklocket manuellt innifrån i bagageutrymmet…. Ja men då var det ju vinter här i norrland, med minusgrader ett x antal månder per år. Så vad hände då? Jo ner på macken, ut med ungen, ut med barnstolen… ner med sätet och krypa in i bagaget för att öppna tanklocket. Men det har fungerat, jag fick upp luckan och kunde tanka… även om flertalet på macken tittade skumt på mig!


Min bror varnade mig också för att inte lämna nyckeln i bilen, att inte stänga dörren då bilen var igång.. eftersom ford har en förmåga att bara låsa sig själv. Detta är djupt inpräntat i mig och har inte varit ett problem. Jag visste dock inte att den också kunde bestämma sig för att inte gå att låsa upp….


Som den dagen… då jag och barnen hälsade på ett sommardagis. Då vi kommer ut igen, ska låsa upp bilen och åka hem… så går den INTE att låsa upp! Den bara bestämde sig för att inte vilja detta! Efter en timmes svordommar, rastlösa barn med snusdosan på fel sida bildörren.. tog jag barnen och GICK hemåt med trötta och hungriga barn. Plånboken, med möjlighet till att resa med buss låg självklart i bilen, som inte gick att öppna! Fick barnvakt, plockade ihop ALLA nycklar till bilen och for tillbaka… men tji fick jag… jag stod där i nästan en timme till och till min lycka hade det ju också börjat regna… kändes som om jag gjorde försök till inbrott, var aningen säker att inom en snar framtid skulle en polis snart rulla förbi för att kolla vad jag höll på med. Men det dök inte upp någon polis. Jag tappade lusten och gav upp, ringde en kompis och frågade vilken ruta som var billigast att byta (med andra ord, vilken skulle jag krossa?). Han bad mig vänta en liten stund och kollade upp vad det kostade att leja in en för att bryta sig in. Det kostade lika mycket som krossad ruta, så bara att ringa och få hjälp. Han kom och bröt sig in i min bil.. efteråt fick jag en fin faktura på 1000kr att betala för inbrott i min egen bil fastän jag hade nycklarna i min hand. Detta har hänt två gånger till. Varav den sista, var det min bror som då lånat bilen och han svor en aningen över min bil! Jag har äntligen börjat få en viss förståelse från den brodern om min bils benägenhet att skämta med en och hur det kan påverka ens humör en aning. De senaste gångerna har vi införskaffat material för att göra inbrotten själva, så endast första gången har det kostat mig mer än mitt tålamod.


Nu har min bror, jag och min pappa fixat bakluckan, tanklocket mm. Så Nu är den faktiskt ganska lik en normal bil..

Nä men då på dagens resa, så börjar den vibrera… det är antagligen drivknuten som är på god väg att gå sönder. På detta har jag ett kamremsbyte som är ett måste. Samt en länkarm som besiktningen skrev: bra att veta! Underförstått: dags att åtgärda!


Jag har med andra ord en bil som jag i perioder övervägt mer eller mindre att sälja…  även om annonsen kommer få rubriken: ”en äkta skitbil till ford önskar ny ägare då den gamla ägaren börjat tappa tålamodet med den!”. Alternativt ska jag ta dessa utgifter, laga bilen och fortsätta ha dessa prövningar som bilen ger mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 17 april 2012 21:04

JoLis Filurer Filurer jag själv konsturerat med lite garn och en virknål.                                             En av de första figurerna jag gjorde på frihand. En liten giraff... Den har ännu inte fått nå horn dock! :P     Of...

Av Johanna - 3 mars 2012 19:37


    Känns på alla sätt och vis hur otränad jag börjar bli. Måste verkligen ta tag i mig själv, skapa nya rutiner och få ordning på min träning. De nya löpskorna har stått oanvända tills idag. Haft riktigt ont i halsen ett tag och därför tagit de...

Av Johanna - 27 februari 2012 09:14


    Det är inte så lätt att vara lillasyster då man är liten! Man ser upp till sina storebröder. Dom kan prata rent, det kunde inte jag. Dom vet så mycket, även om det främst är hur man bäst gräver värsta snögrottorna. De vet Hur man bäst skjute...

Av Johanna - 13 januari 2012 19:51


  Foto: Sander Taats - www.sandertaats.com     Om mindre än en vecka tar jag min examen!   Jag har under utbildningens gång fått kommentarer om att jag gör det bra, ensam med två barn osv. Samtidigt tror jag att det är inte så många som fat...

Av Johanna - 27 oktober 2011 22:39

Vardagslyx! vad är det?   Det jag kom hem med... de små burkarna är de med prover i, som jag fick hem för att testa.   För mig innebär vardagslyx att unna sig något. Behöver inte kosta utan det handlar om att ta sig tiden, ge sig själv något o...

Ovido - Quiz & Flashcards